Czy wiesz, że ... Mathematica to nie tylko matematyka |
![]() |
Procedura SocialMediaData
Procedura SocialMediaData jest rozbudowanym modułem służącym do pobierania danych z portali społecznościowych, ich analizy i wizualizacji wyników. W zależności od wartości użytych argumentów procedura ta ma różne tryby pracy, dzięki czemu ma wszechstronne zastosowanie do pracy z danymi opisującymi aktywność w sieciach społecznościowych.
Procedura ta, w jednej z opcji wywołania zwraca listę przyjaciół, znajomych w serwisie Facebook. Wymaga ona otwarcia kanału transmisji z serwerem Wolfram Cloud, więc wymagane jest posiadanie konta i logowanie do chmury. W kolejnym kroku przywoływana jest strona logowania do serwisu Facebook.
Argumenty funkcji SocialMediaData pozwalają nie tylko sporządzić listę powiązanych osób, ale również wygenerować obraz sieci połączeń, bazującej na informacji o powiązaniach osób oraz wzajemnym komentowaniu lub “lajkowaniu” własnych postów.
Poniżej pokazany został obraz sieci bazujący na powiązaniach między znajomymi i przyjaciółmi. Użycie, jako drugiego argumentu funkcji parametru LikeNetwork lub CommentNetwork tworzy sieć, gdzie jako powiązania są brane pod uwagę wzajemne “lajkowanie” lub komentowanie postów.
Podobna operacja może być przeprowadzona dla serwisu Twitter. Poniżej pokazano obraz sieci społecznościowej Twitter dla powiązań typu FollowerNetwork.
Dla analizy danych pochodzących z portali społecznościowych, poza grafami sieci powiązań zostało stworzonych wiele specjalnych form prezentacji. Pozwalają one między innymi śledzić na osi czasu historię aktywności użytkowników, sporządzać diagramy kołowe procentowego udziału różnych form aktywności, tworzyć diagramy aktywności tygodniowej, generować statystyki dotyczące postów, częstości używania poszczególnych słów czy długości postów, sporządzać listę najczęściej “lajkowanych” postów czy tygodniowy diagram aktywności na portalach po logowaniu przez Facebook.
Historia aktywności z podziałem na jej formy
Analizowane formy aktywności użytkowników sieci Facebbok przedstawiono w legendzie prezentowanego wykresu. Rozróżnia się: status - aktywność polegająca na wprowadzaniu określonych zmian na koncie użytkownika link - umieszczenie linków do zewnętrznych stron question - umieszczenie specjalnego rodzaju postu, który jest zapytaniem skierowanym do społeczności video - umieszczenie sekwencji filmowe jphoto - umieszczenie zdjęć lub obrazów graficznych
Wykres prezentuje omówione formy aktywności w postaci kumulowanych słupków ulokowanych na osi czasu, która jest wyskalowana w formacie daty.
Diagram procentowego udziału form aktywności
Diagram kołowy prezentuje podsumowanie aktywności w określonym przedziale czasu. Jest to standardowy podział koła na wycinki, których wielkość jest proporcjonalna do procentowego udziału danego typu aktywności w ich ogólnej liczbie.
Diagram aktywności tygodniowej
Diagram ten prezentuje dobowy rozkład aktywności w ciągu wybranego tygodnia. Oś pozioma podaje czas w ciągu doby, a na osi pionowej są dni tygodnia. Punkt na diagramie jest wykresem kołowym. Średnica koła zależy od liczby aktywności w danej chwili, a jego podział na wycinki jest proporcjonalny do rodzajów aktywności.
Długość postów i częstość słów
Wykres podaje wielkość postów na “ścianie” (argument WallPostLength) w funkcji czasu. Oś pozioma wyskalowana jest w jednostkach daty.
Poniżej w formie skróconej listy został podanych wynik analizy częstości występowania określonych słów w postach. Wynik ma strukturę listy przyporządkowań (list of rules), która w pierwszym elemencie podaje treść słowa i przyporządkuje mu liczbę wystąpień w postach w określonym czasie.
Tygodniowa aktywność na portalach
Diagram pokazuje tygodniową aktywność na różnych portalach, po logowaniu na nie przez Facebook. W wykazie uwzględnione są popularne portale, na których użytkownicy logowali się wykorzystująć konto portalu społecznościowego.
Przedstawione powyżej formy analizy i wizualizacji wyników są typowe dla społeczności serwisu Facebook. Program daje dostęp również do informacji o sieci społecznościowej serwisów Instagram, Twitter oraz LinkedIn.